Tuesday, May 24, 2011

Antara Baik Dan Jahat

Idea nie sebenarnya dah lama dah berlegar-legar dalam kepala. Tapi aku bukan entrepeneur dan keadaan tidak mendesak untuk aku menjadi usahawan nasik bungkus aka tapau inc.

Tapi idea ini diperbaharui lagi ketika aku sedang letih lesu menyedut oksigen sewaktu mengayuh basikal ku pagi tadi dan pantai jembalku sepi seperti ada kematian!

Idea yang dijana ini sangat mudah. Aku selalu melihat peniaga yang menjual lauk-pauk macam untuk lunch pada waktu seawal pukul 9 pagi. Jadi, satu soalan yang muncul ialah bilakah mereka menyediakan semua masakan tersebut. Dan kadang-kadang mataku melirik melihat aksi chef di dapur yang sangat sibuk masih belum selesai dengan apa yang ada di ruang pameran.

Kenapa kita tak praktikan motto "1 Keluarga 1 Lauk", maksudnya kita sub-con kan "memasak" satu makanan kepada satu keluarga. Contohnya, ikan masak merah satu keluarga, gulai ikan satu keluarga, ayam goreng + kuah masak merah satu keluarga, hasilnya kita akan dapat banyak lauk! Bukankah banyak lauk itu dapat menarik ramai pelanggan untuk makan nasik!

Kemudian, bukalah khemah sementara di pantai tok jembal pada pukul 11 pagi dan tutup pada pukul 3 petang kerana disitu banyak ruang kosong yang boleh didirikan khemah. War-warkan projek ini kepada warga-warga kerajaan yang berhampiran seperti UMT, UNISZA, ILPP, ILP, ILPerguruan. InsyaAllah! rezeki Allah ada di mana-mana.

Kalau tak cukup lagi dengan projek buka khemah, lakukan pula projek Tapau Inc. Bukak Web Site, Letak gambar lauk nasik, biar pelanggan pilih. Tugas kita hanyalah bungkus, dan hantar dan collect duit. Hal-hal fraud fikirlah kemudian! Ramai staf-staf pejabat yang tak mo keluar lunch kerana wujud banyak sebab. Antaranya, cuaca sekarang sangat panas, kalau keluar makan, badan jadi berpeluh, lepas tu berbau, jadi tak selesa, dan kena sembur wangian lagi sekali. Antara sebab lain, tak ramai yang nak keluar sebab bila balik nanti, parking kereta sudah di ambil orang. Banyak lah lagi sebab lain sebenarnya.

Tak bernas ke idea aku nie.

Masa kayuh basikal tadi dapat jugak satu idea baru. Tapi idea nie nie ialah idea orang jahat. Tapi kata mossad, "fikirlah macam mana musuh berfikir", barulah dengan mudah kita dapat counter musuh balik.

Melalui sebuah rumah banglo lot tepi, aku melihat batang paip plastik terjulur keluar. Apa kata, kita inject ubat pelali kat dalam paip plastik tu. Jadi senanglah kita membuat onar di rumah tersebut. Jahat tak idea aku nie. Sepatutnya, kalau dah plastik tu, tutuplah elok2, kita tak tahu siapa yang sedang memerhatikan kita, dan malang tidak berbau, lain lah kalau ada makrifat peringkat lapan.

Ker guaner?

2 comments:

  1. perkara tu mungkin akan jadi satu dua minggu nanti lama kelamaan akan mula bosan, dan rasa nak bolot semua perniagaan tu akan ada. so mula berpecah dan lepas tu semua jadi habuk2 yang ditiup angin.

    akhirnya orang lain juga dapat untungnya.

    ReplyDelete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...