Sunday, May 22, 2011

Life Begin At 40's

Aku selalu dengar mat saleh berkata "life begins at 40s". Sejujurnya, aku sebenarnya tidak faham apa yang dimaksudkan dengan kenyataan tersebut. Walaupun umur aku dah melebihi 40, aku masih juga tidak mengerti dengan ungkapan tersebut.

Semalam terbuka hati untuk membuat medical check-up, maklumlah umur dah 40, jadi, eloklah kalau-kalau punca-punca atau tanda-tanda penyakit kalau ada, dapat dikenal pasti se awal mungkin. Lagipun, kalau nak hidup sehingga umur 65, kesihatan hendaklah dijaga dan dikawal selia dengan baik. Kerosakkan tubuh badan tidak boleh dibaiki, tetapi kalau mampu perlu jugak dibuat maintenance. Untuk buat maintenance, langkah awal ialah mengenal pasti masalah iaitu melalui medical checkup.

Lagi pula, sejak aku berumur 40, aku rasa tidak begitu fixed sangat. Ada je rasa kekurangan kat tubuh, contohnya kalau luka-luka payah nak baik. Pernah terjadi, sebulan dua yang lepas, kaki ku dihinggap penyakit gatal dengan butir-butir air, bila butir-butir air ini pecah, ia menyebabkan keadaan luka dan kudis yang 4 kali ganda lebih besar dari butir-butir air tersebut. Hampir 2 bulan baru penyakit ini hilang sepenuhnya, yang tinggal hanya parut menandakan aku pernah kena penyakit tersebut. Luka pulak macam orang kena penyakit kencing manis pulak tu! Anak aku siap beritahu gambar kaki yang kena kencing manis yang cikgu tunjukkan dalam kelas sebiji macam kudis kudis. Itu buat perasan jadi lebih takut.

Jadi, aku tidak mahu main-main lagi dengan hal kesihatan. Sejak itu, aku mula mengurangkan minuman manis-manis, kurangkan makan nasik, dan banyak minum air masak. Aku juga cuba banyakkan makan sayur-sayuran. Aku sekarang seolah-olah sudah jadi vegetarian. Aku juga, memperbanyakkan aktiviti mengeluarkan peluh. Kayuh basikal dari seminggu sekali aku cuba buat 3 kali seminggu. Aku cuba banyakkan aktiviti jalan kaki. Aku create aktiviti mengecat longkang siling rumah.

Setiap pagi, aku tidak lagi makan nasik lemak seperti biasa, sebaliknya cukuplah aku minum susu kambing hi-goat yang dicampur dengan oat. Makan tengah hari seolah tiada dalam kamus, sebaliknya makan apa-apa yang boleh buat aku rasa tidak lapar.

Tapi aku masih tak faham apa maksudnya "life begins at 40".

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...