Sunday, August 21, 2011

Nasi Dagang II


Projek nasi berjalan berjalan lancar. Ketika membeli rempah ratus nasik dagang di Pasar Payang. Wife aku sempat berpura-pura tak tahu (memang tak tahu pun) dan bertanya macam-macam hal nasi dagang kepada si penjual. Banyaklah juga ilmu yang diperturunkan dan banyak lah juga wang dilaburkan. Tapi x per, demi nasik dagang, akan aku teruskan jua, walau apa terjadi. Untuk langkah permulaan, aku beli beras nasik dagang (kata tokey kedai) sebanyak 1 kg dengan harga Rm4.00/kg. Aku syak beras tu adalah beras basmathi! On the way balik, tak lupa juga aku singgah membeli seekor ikan aya ( tongkol).

Balik rumah, terus beras tu kena rendam. Oleh kerana ini adalah kali pertama, so, aku memutuskan hanya untuk mencuba dengan 1/2 kg sahaja, maner tau tak jadi kan membazir namanya! Akhirnya, selepas berdiskusi, orang tua yang berpengalaman itu jugak yang akan menjadi mentor dalam projek ini. Walaupun beliau tidak pernah memasak arong nasik dagang, tapi teori dan rasa yang beliau ada sangat berguna ketika ini. Dan aku juga perlukan beliau untuk masak lauk nasi dagang!

Pukul 4 petang, aku pun sampai ke rumah, bau lauk nasi dagang menyusup masuk ke lubang hidung, aroma lazat dan nikmat itu sedikit mencabar supaya aku menyediakan padanan yang sesuai. Aku dengar kabo, mentor merungut-rungut menunggu aku, sedangkan lauk nasik dagang sudah siap. Tanpa lengah aku pun menyediakan kain kukusan, kerana kami tidak pernah mengukus nasik sebelum ini!
Kemudian air di panaskan, sementara menunggu ia mendidih. Aku pun membasuh, menapis dan menyediakan beras yang di rendam tadi ke dalam pengukus.

Kukusan kali pertama hanyalah kukusan kosong, meaning to say, kukusan kali pertama ini hanya mengandungi beras yang direndam sahaja.Sebaik sahaja air mendidih, beras pun di kukus.

Ah cakap banyak tak guna! ini lah hasilnya.......

Jawapan Komen:

1. InsyaAllah, nasik dah berjaya! tapi buat lauk perlu jugak masuk satu kelas lain pulak, baru kepala sajer RM40.00

1 comment:

  1. kelasss ngat,bolehlah bt pagi raya kekgi.....boleh jual kedai doh tu

    ReplyDelete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...