Tuesday, August 02, 2011

Watak-watak Benar

Lantas aku terfikir tentang najis dadah yang tidak boleh dipinggirkan. Kenapa benda yang sekecil itu tidak boleh dipisahkan dari dalam diri penagihnya. Pun sama, kepada sesiapa yang keluar masuk pusat permulihan. "keluar-masuk" itu bermakna masuk pusat pemulihan, insaf, keluar, hisap balik dan masuk semula. Lantas akhir-akhir ini, ada perubatan penagihan dadah secara islam. tetapi aku tidka pernah tahu atau terjumpa fakta-fakta sukses dalam kedua-dua kaedah ini. Apa yang ada di dalam najis itu?

Aku teringat kata seorang teman tentang produk-produk yang popular keluaran yahudi di dunia hari ini, katanya, dibelakang produk-produk popular ini ialah iblis. Aku tidak mahu ulas tentang itu, Tetapi aku juga terfikir tentang bagaimana manusia-manusia disebelah sana boleh mendapat idea untuk melukis sesuatu yang seperti benar, seolah-olah, apa yang dilukis berada di depan mata dan seoalah-olah itulah sepatutnya kalau betul ia wujud!

Contohnya, aku terbaca tentang "murray", mahluk berhati setan yang menjadi logo kumpulan rock Dio. Ia adalah makhluk bertubuh manusia berkepala anjing dan bertanduk. Aku mempersoalkan bagaimana mereka mendapat idea ini? Aku selalu juga membaca cerita "bercakap dengan jin" yang ada juga menggambarkan makhluk sedemikian melalui pandangan batin beliau.

Begitu juga dengan watak hellboy, sebuah cerita keterbalikan, syaitan yang menjadi baik kerana dididik oleh manusia. watak ini kelihatan amat benar, dengan wajah yang mirip kesetanan yang masih cantik, tanduk yang pendek juga indah, serta warna merah yang tidak perlu di takuti.

Walaupun 2 contoh ini adalah idea kreatif, tetapi gambaran yang dibuat seolah-olah mereka dibisikkan ilham oleh sesiapa yang tidak kelihatan. Dan kebetulan watak-watak ini menjadi popular!

Aku juga fikirkan tentang Pepsi, Coca-cola, Starbuck, Nike dan Milo. Ah mungkin aku terlalu lapar sekarang!


No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...