Monday, August 29, 2011

Selamat Hari Raya 2011

Hari ini kita menghantar Ramadhan pergi, dengan pilu, dan menyambut syawal dengan gembira. Aku tidak pasti antara keduanya pilu dan gembira ? Yang mana lebih afdal untuk didekati, tapi yang pasti, bulan yang malamnya penuh keberkatan akan pergi untuk sementara sehingga jumpa lagi di lain tahun.

Pilu hati melihat bulan ini pergi kerana biarkan malam-malamnya berlalu tanpa amalan yang istiqamah! Yang tinggal kini hanya harapan supaya amalan yang sedikit ketika terbangun di malam-malam itu di angkat ke langit dan di terima sepenuhnya. Aku seorang hamba yang hanya berharap pada yang Khalik!

Gembira kerana kedatangan Syawal, bererti aku sudah berjaya mengharungi sedikit kepayahan dalam kemewahan! Bangun sahur berbantukan jam loceng, beriftar! ah tak sedap perkataan itu, belajar berbuka puasa dengan sebiji kurma, dan cuba bertarawih setiap malam. Aku gembira kerana aku melakukan semua itu kerana Mu Yang Khalik!

Di antara keduanya, antara Ramadhan dan Syawal, pilu dan gembira, aku mengucapkan Selamat Menyambut Aidifitri 2011!

Jangan lupa kepada cabaran yang lebih mencabar : PUASA ENAM!


No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...