Sunday, March 08, 2009

Sepasang Baju Askar

Aku sudah lupa samada aku pernah berpakaian askar menyambut hari raya. Kelupaan aku mungkin kerana aku dikelirukan oleh keinginan yang membuak-buak dan fantasi yang melebihi had. Aku merayau-rayau di hari raya dengan berbaju askar. Amat bangga sekali. Justeru itu aku jadi keliru samada aku pernah berpakaian begitu atau sekadar ilusi. Tetapi, samada berilusi atau realiti, yang pasti semenya sudah melekat di kepala otak ku sehingga aku tidak bisa lagi membezakan keduanya.

Aku teringat kepada baju askar ini apabila aku terpandang seorang askar memakai baju askar ketika bersolat jumaat. Aku melihat kebanggaan dalam diri beliau. Walaupun beliau kelihatan lebih gerun pada kuasa Allah kerana aku hanya nampak seorang aja askar bersolat jumaat pada hari itu. Sedangkan dalam pengetahuan aku, askar tidak berjalan seperti lone ranger sebaliknya mesti dalam platoon. Mungkin beliau ada misi sendiri, aku tidak pasti.

Kebanggaan askar ini kepada seragam nya, mungkin seperti anak-anak kecik yang tidak tau apa-apa tapi amt bangga dengan suit tersebut. Aku ingin sekali menyelami fikiran anak-anak kecik yang menyukai seragam askar ini. Kenapa mereka suka pada baju askar? Apa yang mereka nampak sebenarnya?

Adakah patriotik dalam hati mereka? Mesti sudah ada sedikit kecintaan mereka kepada negara. Mungkin dalam bentuk untuk menjadi Hero. Mereka yang berpakaian askar adalah hero pada mata mereka. Mereka masih tidak tahu perjuangan untuk negara. Tapi dari manakah semangat kecintaan itu datang. Itu yang harus di selami sebenarnya.

1 comment:

  1. semangat patriotik yang mendalam...
    hehehe...
    sampai ari rayer pon nak pakai...
    mesti pegang pistol air skali nih kan...
    x pon senapang kayu yang guner pluru terung bulat kecik2 2...
    kene badan sakitnyer...

    ReplyDelete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...