Thursday, March 05, 2009

from gong badak to ulu sepri

Somehow, once in a lifetime I need to joint what so-called "Kursus Kenegaraan" handled by BTN and will be held at the Ulu Sepri Bina Negara Camp located in Pedas, Rembau, Negeri Sembilan. 

"Apakah yang diperjuangkan? Apakah yang dipertahankan? Adakah aku harus jadi pahlawan?" Lirik lagu Mohamad Nasir itu terus tergiang-giang di telinga. Amat mengusek dan memotivasikan hati. Sememangnya aku sedari, aku adalah pahlawan dengan cara ku yang tersendiri yang tidak melanggar etika atau pun apa-apa perkara dalam perlembagaan negara pun.  Aku pasti akan merindui tempat ini!!

Permulaan yang sedikit perlahan pada awalnya sedikit-sedikit berubah menjadi panas dan mengegarkan hai dan jiwa aku yang mulus ini. Perasaan mula berbaur dengan amarah dan kecewa. Isu yang di bawa berjaya membina kebingungan dalam kepala hotak yang mulanya seakan tahu seme perkara. Rupanya aku pun ada kebodohan.  Lapisan kedua pun di dedahkan!!

Aku masih lagi berada dalam persimpangan di antara mencari yang tersurat dan tersirat dari kursus ini. Walaupun lapisan kedua, perlahan-lahan dirungkaikan, objektif pada benak ku masih kabur.

Aku sudah mempunyai kepercayaan sendiri sebenarnya!






No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...