Wednesday, November 11, 2009

Aku Dan komputer

Tiba-tiba, laptop dell yang masih tiada nama ini (laptop pertama ku dulu dinamakan sebagai Clara, yang kini hanya tinggal kenangan dan serpihan yang tidak terusik di dalam rak kasut) kekurangan ruang untuk menyimpan maklumat. Aku tidak tahu apa yang aku isi sebenarnya. Mengapa hard disk yang bersaiz 160gb itu masih tidak muat untuk aku melakukan aktiviti pengkomputeran.

Berbalik kepada nama laptop tadi, sudah lama aku menggunakan "mancishead" sebagai nama domainnnya. Cuma aku tidak berniat untuk jadikan ia sebagai nama laptop ini. Tetapi sedangkalnya inilah nama laptop aku sepatutnya.

Sebenarnya aku ada alasan untuk ini semua. Hard Disk ini telah dibahagi kepada tiga. Satu bersaiz 97gb, 43gb dan 20GB. Ruang bersaiz 97gb digunakan untuk windows XP. Ruang 43 digunakan untuk Linux dan ruang 20gb digunakan untuk simpanan. Setelah sekian lama menggunakan Linux, aku mula sebati dengannya dan seronok. Tetapi ada tugasan yang selesa dilakukan dengan menggunakan Windows XP terutamanya Office. Jadi aku terpaksa switch sekeajp Linux dan sekejap Window XP. Perbuatan ini amat merugikan kerana ada watu menunggu di situ. Waktu menunggu yang agak lama kerana laptop aku ini tidak selaju roket. Setelah sekian lama menggunakan dalam keadaan sebegitu, aku mula mencari kaedah yang lebih mudah, kali ini aku menggunakan Window XP di dalam VirtualBox. So, masa menunggu dikurangkan dengan jayanya. Tetapi ada sedikit pembaziran kerana mancishead kini mempunyai dua window xp dan satu daripadanya adalah idle. Dan yang idle inilah mempunyai ruang cakera yang besar. Itulah kerugian kedua yang aku alami sekarang ini.

Aku mula seronok dengan keadaan ini sehingga aku melupakan ruang yang idle itu. Kerja- kerja seharian membUatkan aku perlu menggunakan visual basic dan visua studio 2008. Dalam tidak sedar aku mula memenuhkan ruang Maya xp dengan maklumat Dan data-data. Tampa disedari ia mula laparkan ruang yang lebih besar.

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...