Saturday, November 28, 2009

Cerita Tentang Pawagam

Pawagam adalah idea P. Ramlee yang menyingkapkan perkataan "Panggung Wayang Gambar". Tujuan singkatan ini hanya satu iaitu supaya pawagam dekat dihati disamping mencipta satu jargon word yang akan membuatkan sesiapa akan teringin untuk ke sana.

Dalam sejarah hidupku, Aku hanya pernah memasuki pawagam sebanyak 3 kali. Itu pun ketika aku berusia dalam lingkungan 22-23. Cubaan pertama untuk aku ke panggung wayang ialah ketika aku berada di tingkatan 5. Selepas berjaya melintasi cabaran pagar asrama, aku dan kekawan bersetuju untuk "midnight" di sebuah pawagam di bandar kuantan. Nasib baik menyebelahi aku kerana cerita yang hendak ditonton adalah cerita box office, jadi tiket telah habis lebih awal. Itu menandakan perancangan awal petang tadi telah terbantut dan aku masih berjaya mengekalkan rekod peribadi!

ketika aku mula bekerja, aku tinggal dengan tok wan. tok wan lelaki yang "kurang dengar" dan tok wan perempuan yang nyanyuk. Jadi tak banyak yang boleh aku lakukan untuk mendekati mereka. Ketika itulah rekod peribadi aku itu dipecahkan, tiga malam berturut-turut aku di ajak seorang sepupu ke panggung wayang. Malam pertama aku menghayati pawagam sepenuhnya. Malam kedua dan ketiga aku lebih menghayati pawangan dengan tidur lena di dalamnya.

Sejak itu, aku tidak pernah lagi masuk ke situ!

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...