Saturday, November 14, 2009

Pantai Tok Jembal Ku Akan Hilang

1. Melalui jalan sepanjang pantai Tok Jembal, aku melihat kerosakkan yang dilakukan oleh alam. Pokok-pokok rhu bergelimpangan kerana pasirnya dikikis oleh ombak. Dan, jaraknya semakin menghimpit ke jalanraya. Pasti suatu masa pantai yang indah dan cantik ini hanya akan tinggal nama!.

2. Mudahnya untuk menyalahkan alam yang merosakkan persekitaran kita. Sedangkan yang sebenarnya inilah harga sebuah pembangunan. Aku teringat kalam ayat-ayat Allah yang bermaksud ".. dan tangan manusia lah yang melakukan kerosakkan di muka bumi".

3. Ketika ramai manusia yang berkumpul disitu pada setiap hari minggu, bersosial bersama keluarga kawan dan teman, menghirup udara segar. Di manakah suara-suara menentang atau memohon agar kerosakkan yang disebabkan oleh kita ini diperbaiki atau ditahan supaya tidak berlanjutan. Sedangkan ia dekat dengan menara ilmu yang didalamnya ramai ilmuwan dalam bidang berkaitan dan selalu menyuarakan perlindungan pada alam sekitar.

4. Aku hanya mampu berdoa agar suatu hari Karam Singh Walia akan tersinggah disini.

2 comments:

  1. Kalau dulu harimau bebas mengaum di Hutan...sekarang ngauman nya hanya di dalam 'Zoo'

    ReplyDelete
  2. che:

    Manusia pun sudah menjadi harimau di zoo, mengaum sekuat hati, tetapi hanya di dalam hati!

    ReplyDelete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...