Wednesday, April 20, 2011

Dominasi Internet Adalah Kuasa dan Kekayaan

Hari ini, aku berpendapat, sesiapa yang menguasai internet seolah-olah dia sudah menemui Gua Qarun. Aku teringat, ketika belajar Computer dan Internet, internet diberitahu bukan kepunyaan sesiapa!

Justeru itu, syarikat internet berebut-rebut menunjukkan mereka menguasai internet dengan mengandaikan merekalah jaguh jika ramai user menggunakan produk internet mereka. Jadi mereka membeli syarikat yang sedikit dominan dalam produksi.


Banyak stuf dalam internet telah dikuasai oleh Google. Sehingga hari ini, terdapat 94 buah syarikat yang telah di ambil alih oleh Google. Tapi yang paling boleh dibanggakan ialah sebuah syarikat dari Korea dibeli untuk menyokong servis blogger.com. Bila lagi syarikat dari bolehland nak diambil alih oleh pak cik Google. Kebanyakkan yang best-best kat internet hari ini telah diambil alih oleh Google, antaranya YouTube, Adsense, Blogger, maps, flick, picaso. Melalui servis percuma ini, Google dah kaut berbillion ringgit.


Yahoo pula telah mengambil alih 62 buah syarikat. Tapi pada aku, syarikat yang di ambil alih oleh Yahoo x delah popul;ar sangat pun. Mungkin aku bukan pengguna tegar Yahoo.


Microsoft pula mengambil alih 141 buah syarikat, tetapi kebanyakkannya bukan internet based company. Jadi, halatuju internet bussiness Microsoft masih lagi kabur sebenarnya, kerana Microsoft tak tahu, samada dia nak jadi main player atau tidak dalam Internet


Aku pernah membaca sebuah buku ( malang, aku lupa buku apa, tapi benar, aku pernah membacanya). Jikalau kapitalisme memerintah dunia, dunia akan dibahagikan kepada 4 blok dimana salah satu blok tersebut dikuasai oleh clan Jepun/China (aku tak ingat yang ini). Jadi ketika itu, "swasta adalah kerajaan", dan kita semua mungkin sebahagiannya adalah Neo dalam Matrix!

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...