Wednesday, April 06, 2011

Satu Peristiwa

Aku masih tidak mengerti dengan peristiwa yang berlaku semalam!

On the way back from PR(bukan Pakatan Rakyat, tapi Parit Raja), hampir tiba ke Segamat, tiba-tiba brake pad kereta berbunyi (Kreokk kreok, nyekkkkk nyetttt) Amat mendebarkan perasaan apabila mendengar bunyi tersebut setiap kali aku menekan brake. Walaupun aku sudah biasa dengan bunyi seperti itu, malah aku amat percaya bunyi tersebut adalah bunyi brake pad yang sudah nipis namun perasaan bimbang tetap ada di dalam hati sanubari manusia yang kerdil ini. Memikirkan perjalanan panjang hampir 6 jam yang harus di tempuhi, aku membuat keputusan segera untuk menukar sahaja brake pada di mana-mana kedai service kereta di Segamat. Aku sedikit biasa di satu tempat ketika rem kereta ku pecah suatu ketika dulu.

Sekali, pusingan aku tertarik kepada sebuah kedai yang nampak tiada banyak kereta dan aku terus masuk ke situ. Aku berurusan dengannya dan dia bersetuju. Rupanya, dia adalah boss dan kuli di kedai tersebut. Sambil meinta izin dari, pelanggannya untuk menukar brake pad aku, dia terus pergi mengambil stok brake pad katanya "10 minit".

Kembali dari mengambil stok, bergegas mengambil jet dan menaikkan kereta ku untuk ditukar brake padnya. Tiba-tiba, entah macam mana, jet tidak berada di tempatnya dan kereta ku jatuh. Hasilnya, radiator sudah terhentak kepada jet dan bengkok seperti V dan pecah mengalirkan air yang kemerah-merahan.

Selesai jet kali kedua, aku duduk dan melihat. Perkataan yang mekuncur di mulut ialah "Macam mana ni Boss? Boss bangun terus membuka radiator yang tiada kena mengena dengan niat asalku pergi ke kedai itu. Dia membukanya satu persatu, dengan laju sekali, bak kata org seperti lipas kudung. Aku melihat dari tepi.
Sesekali bunyi suara boss "Rilek bang? ini memang salah saya". aku diam membisu dengan pelbagai soalan di minda. Kebetulan duit hanya ada RM90 dalam poket. Kebetulan tadi ketika mengisi minyak di Labis aku gunakan Kad Kredit!

Selepas membuka semua sambungan yang berkaitan dengan radiator dia pun berlalu pergi sambil berkata "10 minit".

Sementara menunggu Boss kembali aku menyapa pelanggan yang ditingalkan tadi. Rupanya, dia adalah pelanggan tetap kedai tersebut. Juga datang dari jauh iaitu Gemencih untuk membaiki kereta, aku tidak pasti samada dia memang ada pekerjaan lain di situ. Katanya, dia memang selalu menyervis keretanya di situ kerana Segamat terkenal dengan barang kereta yang mudah dan senang diperolehi. Bersangkut dengan peristiwa yang aku alami ini, dia tidak pernah mengalami seperti ku ini.

2o minit berlalu, Boss pun kembali dengan radiator baru, aku tidak tahu jenis apa. Dia berkata " jangan susag hati bang, saya sudah belli radiator baru, harganya RM210, kalau bang nak tolong saya, abang bayar lah, kalau tak nak bayar pun tak apa". Aku hanya menganguk dan menyuruh nya pasang dulu secepat mungkin. Aku sudah berada disitu hampir setengah jam lebih. Selesai memasang radiator, dia pun memasang brake pad. Dan selesai.

Aku perhatikan, masih ada satu barang dia terlupa pasang, aku beritahu dan dia memasangnya dengan berkata "manusia bang, ada jugak masa buat silap"

Aku tanyakan berapa kos menukar brake pad. Katanya kos Rm60 dan upah Rm20, semuanya RM80. Aku sangat keliru ketika itu, antara kemanusiaan dan hukum tuhan. Lagipun aku tiada duit banyak ketika. Aku mengambil duit dalam seluar yang aku anggarkan RM90, rupanya ia adalah Rm100, semuanya ku berikan pada Boss. Aku bersalam dengan boss, mengucapkan terimakasih dan pergi. aku mengambil masa 1 jam 15 minit berada di situ.

Pemanduan jadi amat lancar, tiada lagi bunyi krek-krek dan mata memerhati temperature level.

Aku tidak pasti, ini adalah rezeki aku kerana mendapat radiator baru dan menjadi bala kepada boss kerana buat keje percuma. ataupun bala kepada aku kerana hanya memberikan Rm20 untuk sebuah radiator dan rezeki kepada boss kerana mengantinya secara percuma! Aku amat tidak pasti. Aku menutup cerita itu pada hari itu dengan, "Argh, aku tidak mahu fikirkan tentangnya lagi, terserahlah pada yang maha berkuasa"




3 comments:

  1. kalau mu dapat durian runtuh,mu g byar aje ie.rm10 derma Allah bagi berganda-ganda lagiRM10.

    ReplyDelete
  2. ketika itu, aku terlupa dengan makna sedekah sebenarnya, kerana aku juga manusia biasa dibelenggu ego dan rasa marah!

    ReplyDelete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...