Saturday, April 23, 2011

Peristiwa Ghana

Kapitalis merujuk kepada satu falsafah bahawa setiap manusia (bolehjadi juga gabungan beberapa manusia menjadi syarikat) bebas untuk mengaut keuntungan tanpa gangguan dari pemerintah.

Harga gandum di Ghana ialah 3 ringgit Ghana(RG). Pemodal Amerika masuk dan menjual gandum dengan harga RG2. Oleh sebab itu, ramai pengusaha gandum di Ghana, gulung tikar dan rugi besar. Peluang ini diambilk oleh pemodal Amerika untuk membeli apa sahaja yang berkait dengan gandum di Ghana menjadi milik mereka.

Dalam masa setahun sahaja, dengan menjual gandum pada harga RG2, mereka telah melingkupkan ekonomi gandum Ghana. Pada tahun kedua, harga gandum dinaikkan kepada RG4. Maka melomponglah warga Ghana yang sudah tidak memiliki apa-apa kepentingan dalam bisness Gandum.

Akhir-akhir ini, ramai orang suka membeli di pasaraya besar dengan alasan harga yang ditawarkan leb ih murah dan persekitaran perniagaan mereka lebih bersih dan nyaman. Jadi pasar-pasar hanya menjadi tempat kutukan kerana menjual dengan harga yang mahal.

Tetapi, kenyataannya, kita masih perlukan pasar, kerana pasar mengekalkan persaingan dan keseimbangan harga. Jika tiada pasar, pasaraya besar akan menjadi kuasa monopoli dan meletakkan harga sesuka hati.

Kita semua tidak mahu, apa yang berlaku di Ghana berlaku juga kepada kita. Tetapi semua itu pasti akan berlaku juga jika kita membanggakan buatan luar dan melupakan buatan tempatan. Menyokong buatan tempatan supaya ekonomi tempatan lebih berdaya saing.

Ingatlah selalu kepada Ghana, apabila terasa nak beli barangan import yang kelihatan lebih murah !

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...