Tuesday, April 12, 2011

Hujan

Hujan! satu anugerah yang tidak ternilai bagi mereka yang berfikir. Bak seperti kata nenek Upin dan Ipin "Hujan tu kan rahmat!".

Hujan sangat sinonim dengan masyarakat di pantai timur tanah melayu kerana setiap tahun pantai timur tanah melayu ini akan dibanjiri air dikenali sebagai "bah". Tapi semua itu sudah tiada lagi. Walaupun hujan tetap melanda pada setiap hujung tahun, tapi jumlahnya amat sedikit berbanding dengan zaman aku kecik-kecik dulu. Mungkin awan sudah tiada air lagi untuk diturunkan! Atau pun mungkin dunia sudah tua dan nyanyuk, masakan tidak, hujan juga turun di bulan 3 tahun ini di tempat aku membersihkan jalanraya dan membawa lari kereta. Namun masih lagi ada rahmatnya yang kita tidak tahu!
Berbalik pada kisah nenek si Upin, hujan adalah anugerah yang maha esa. Walaupun yang bakal datang adalah banjir besar mengaup isi bumi, namun, hujan masih lagi satu rahmat. Kita tidak tahu apa yang tersirat di dalamnya. Ketika, bumi Jepun, dilanda ribut radioaktif, hujan turun dibumi kita, mungkin untuk menyekat kemaraan radioaktif, siapa tahu, siapa peduli! tapi itulah hakikatnya.Ketika mayat-mayat bergelimpangan akibat tsunami, banjir besar datang membantu membersihkan sisa-sisa, siapa tahu, siapa peduli? itu adalah rahmat!

Hujan sangat melankolik! Selalu dikaitkan dengan air mata. Dan banyak juga dilagukan sebagai nyanyian yang membawa maksud tertentu, hanya yang memahami sahaja akan terasa kemelankolikannya. Antara lagu yang cukup popular ialah Hujan nyanyian Sudirman Haji Arshad. Selain lagu ini, gabungan hujan dan air mata juga di nyanyikan oleh Sudirman. Kemudian lagu ini dinyanyikan semula oleh Salem Iklim. Walaupun begitu, aku lebih suka dengan lengok Adibah Nor dalam lagu hujan nyanyian beliau yang lebih harmonis. Bagi yang suka rentak lebih laju rock n Roll mungkin boleh layan lagu Hujan ini versi penutup filem Sepet.

Tapi disebalik semua kemasyhuran dan makna disebalik istilah hujan ini, aku masih tak faham kenapa, ada juga Band memilih nama hujan. Siapa tahu? Siapa Peduli? jika ada makna disebaliknya....

1 comment:

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...