Saturday, August 22, 2009

Akhirnya....

Satu waktu dulu aku pernah bertanyakan berapa lama ubuntu 9.04 yang aku fully install ke dalam laptop aku ini akan bertahan. Hari ini, aku membuat keputusan untuk kembali ke Windows XP.

***

Menggunakan Linux amat seronok. Tidak perlu runsing tentang virus atau spyware, malicious script yang dah ada dalam flash drive dapat dilihat dengan jelas hanya menggunakan file browser. Apa-apa sahaja aplikasi yang terlintas di kepala untuk digunakan, browse sahaja application repository dan masukkan key word. Pasti ada aplikasi percuma yang akan diberikan. Kehidupan amat mudah dengan open source ini. Sehinggakan free applications just like AutoCAD can be freely and easily download from the repository, cuma tunggu cara nak guna ajer.

Tetapi, fikrah manusia yang sukakan kecantikkan, aku tidak menolak, rekabentuk windows amat cantik berbanding linux. Tulisan dalam windows lebih seronok dilihat berbanding tulisan dalam linux. Walaupun nampak cam sama, tetapi itulah harga yang perlu dibayar walaupun Linux itu percuma. Aku akui, windows menang dari sudut itu.

***

Memilih untuk menggunakan Linux sebenarnya, memaksa diri untuk sedikit lebih susah. Walaupun teknologi dalam Linux adalah jauh lebih baik dari windows, tetapi dari sudut perisian-perisian pemacu masih lagi kurang yang boleh menyokong peranti-peranti dalam Linux. Contohnya, aku sendiri terpaksa mengorbankan menggunakan camera dan bluetooth kerana tiada perisian pemacu yang menyokong.

***

Akhirnya, kerana kekurangan ini, aku kembali ke Windows. Tapi aku kan terus gunakan Linux dalam persekitaran yang sesuai dengannya seperti HPC dan Web Services.

Linux, jangan kecik hati yer!

2 comments:

  1. semoga linux yang akan datang mampu menarik kembali anda

    p/s: tulisan? kita punya ok je? sama dengan windows. import font windows restricted ke ubuntu, setting yang sesuai dengan mata.. lama2 rasa yang windows punya huduh lak hohohohoho

    ReplyDelete
  2. bukan berpisah terus, desktop sahaja, server masih lagi Linux

    ReplyDelete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...