Wednesday, August 26, 2009

Cerita Bulan Poser I

Masa aku kecik, aku suka bulan pose. Sebabnya bulan pose menjanjikan makanan yang sedap-sedap. Makanan yang sedap-sedap special untuk orang yang berpose sahaja. Orang yang tak puasa hanya dapat makan selepas org selesai berbuka. Tak best lah makan hasil tinggalan orang!

Itulah pendapat aku. Aku tak mahu duduk kat anjung rumah, ketika orang sedang seronok berbuka. Seronok berbuka puasa macam berkelah di pantai. Itulah alasan utama untuk berpuasa pada masa tu. Kalau tidak berpuasa amat rugi, selain dari seronok dapat minum air paip, tak de makanan yang dijual dikedai. Kalau makan pun, makan benda yang tah apa-apa. Tak syok langsung, tapi bolehlah memenuhi nafsu nak makan pada masa tu.

Tapi sebagai budak nakal, ada jugak hari yang tak poser, tapi mengaku poser. Sebab utamanya, nak berbuka bersama dengan orang yang berpuasa. Tapi aku rasa mak aku tau aku tak puasa. Mananya tidak, bila biskut dah melekat digigi, pulak tu bukan jenis pandai berkumur. Almaklumlah, masa tu yang ada dalam kepala ialah jangan bagi orang nampak sewaktu makan, tapi otak masih lagi pendek, kesan-kesan selepas makan tak dihapuskan.

kalau mak aku tak tau, kenapa pulak dia bercerita tentang hukuman ke atas orang yang menipu, hukuman orang tak puasa, orang tak puasa lebih baik dari orang menipu sewaktu berbuka puasa! Semuanya membina kesal peringkat dalaman. Insaf seinsafnya.

Puasa zaman dulu tak pernah dijanjikan dengan apa-apa hadiah. Tak pernah pamk aku berjanji nak berikan hadiah jika habis poser sebulan. Tak pernah, semua dibina dengan semangat sendiri.

Aku rasa, campurtangan rakan sebaya banyak juga membantu proses berpuasa. Ejek mengejek kepada orang tak puasa, disamping menimbulkan rasa marah, juga menimbulkan insaf. Supaya berpuasa!

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...