Tuesday, August 04, 2009

Apa piihan kita?

Ada satu riwayat, seorang hamba Allah menemui Nabi Musa dan menyatakan masalah beliau. Hamba Allah ini telah bernazar untuk minum darah anjing (kalau tak silap, aku pun dah lupa) jika hajat termakbul. Dengin izin Allah taala, hajat beliau telah tercapai. Timbulah masalah untuk beliau minum darah, sebab itu beliau bertemu dengan Nabi Allah, Musa. Kata Musa, kau carilah rumah orang yang tak solat, dan kau minum sahaja air hujan yang menimpa atap rumah orang tersebut.

Soalan: Kalau air hujan yang menimpa rumah org tak solat sudah sama dengan darah anjing, macam mana pula dengan air tangan orang yang tak solat?

***

Aku selalu memilih untuk makan dikedai makan yang diurus oleh orang-orang yang bersih. Bersih wajahnya, senonoh pakaiannya dan enak makanannya.

Tetapi tidak banyak kedai makan orang melayu islam yang berperibadian sebegini. Kebanyakkan meletakkan gadis-gadis dengan pakaian yang terkini. Enak mata memandang! Tapi hati tidak tenang! Kadang-kadang dengan wajah bangun pagi yang menimbulkan soalan?

***

Aku selalu jugak makan di kedai makan yang aku yakin dimiliki oleh bekas al-arqam kerana di dalamnya ada kata-kata Abuya yang berbunyi " Saya Ustaz Asaari kini kembali ke pangkuan masyarakat dengan sebuku roti yang menghiburkan". Semestinya pakaian pelayan dikedai ini lebih baik, kemas. Dan adakala ada perempuan yang berjubah dengan mata hitam membuat hati juga jadi hitam! Aku tidak melihat dua kali.

***

Aku selalu berfikir, diantara dua pilihan ini yang mana lebih baik? Kedai umum yang sudah jelas melanggar hukum Allah, melalui pakaiannya. Atau kedai yang mengamalkan hidup islam tapi ada sedikit titik hitam dalam akidahnya?

Ini benar-benar buat aku keliru?

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...