Tuesday, August 18, 2009

My Iphone

Hati aku amat bangga apabila sebuah iPhone yang berharga Rm2000 menjadi milik peribadi.

****

Pada aku, iPhone bukanlah sebuah telefon bimbit walaupun ia adalah telefon bimbit. Pada aku, iPhone lebih kepada sebuah komputer makro kalau pun bukan mini. Di dalamnya ialah sebuah pengoperasi Unix yang sangat hebat.

Sebab utama aku membeli iPhone ini adalah kerana ciri-ciri sebuah komputer. Dengan mesin Linux yang aku pakai ini, aku dengan mudah sekali ssh ke iPhone.

Dengan menggunakan perkhidmatan AppleStore aku boleh menginstall apa-apa program yang dirasakan perlu. seperti kamus, Quran, Solat, File manager serta ereader.

File Manager membolehkan aku mengupload semua dokumen seperti ppt, pdf, xls yang aku kehendaki ke dalam iphone secara web. Bila-bila masa aku boleh membuka kembali dokumen yang dikehendaki dengan aplikasi iPhone.

Cukup seronok mempunyai sebuah peranti yang pintar ini.

****

Tetapi iPhone bukan dibina untuk persekitaran Malaysia. Sewaktu aku mula memasukkan sim card celcom, ia telah menelan Rm15 kredit dalam masa tak sampai 2 minit. Dari peristiwa itu, aku tidak lagi menggunakan simcard celcom sebaliknya, aku hanya menggunakan celcom broadband.

Keseluruhan iPhone ialah peranti serbaguna yang pintar. Aku sangat suka padanya.

1 comment:

  1. wah, da de gadget baru...
    hehe..masih belum mampu membelinye...

    ReplyDelete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...