Wednesday, August 19, 2009

Gendang Perang

Aku tidak pernah kenal siapa lelaki berbinkan Mat Top ini? Dan aku tidak pasti samada aku penyokong atau penentang beliau. Tetapi dalam hati ada sedikit gusar dan gelisah dan kecewa mendengar berita beliau sudah mati. Kenapa harus jadi sedih dan gusar tentang sesuatu yang bukan milik aku? Sebab yang paling bagus ialah beliau adalah saudara sebangsa dan seagama dengan ku. Itu sahaja alasan yang paling logik untuk menjawab dan menyokong kegusaran dan kesedihan ini.

****

Dalam apa-apa peperangan pun kematian orang awam adalah sudah pasti, samada sengaja atau tidak. Orang awam yang mati hanyalah "colateral damage" pada sebuah sebab. Tetapi yang paling celaka ialah menjadikan orang awam sebagai sasaran.

Apakah motif utama bom atom digugurkan di Hiroshima dan Nagasaki? Kalau bukan untuk membunuh dan memporak perandakan orang awam mewujudkan chaos supaya ketidak tenteraman di peringkat dalaman mengganggu operasi luaran, apakah lagi tujuannya?

Yahudi memerangi pejuang Palastine dengan menyerang bangunan-bangunan awam yang ditakwil sebagai pusat kegiatan pejuang, hospital dikatakan gudang senjata, kilang susu dikatakan pusat pemprosesan senjata. Sedangkan semua itu hanyalah alasan. Sasaran sebenar adalah orang awam, kerana dari orang awam ini lah lahirnya pejuang.

Lebih tragik, kes di Thailand, mangsa di serang dalam masjid ketika solat Isyak. Tiada peraturan geneva di ikuti pada waktu itu.

***

Aku terfikir-fikir tentang perang diantara hitam dan putih yang disebut dalam al-quran. ketika pokok-pokok berkata memberitahu dimana yahudi berada. ketika itu Isa sudah turun. Dan ruang tengah diantara masa sekarang dan masa perang itu, siapa yang menjadi pengeraknya?

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...