Thursday, January 22, 2009

Atan Akan Ghaffar

Atan, Akan dan Ghaffar ialah 3 orang manusia yang aku pernah jumpa.

Atan dan Ghaffar aku jumpa masa aku kat UPM.

Atan ialah pelajar tahun akhir ketika aku tahun satu. Beliau pelajar diploma pertanian. Encik Atan memang seorang yang peramah dan senang di dekati. Tapi aku mengenali Encik Atan ini kerana beliau yang mengajak aku join 'club' diaorang.

Ketika aku tahun satu di universiti. bekalan kewangan yang dibawa hanyalah cukup untuk pendaftaran (dulu-dulu tak ada yang boleh daftar dahulu dan bayar kemudian, kalau tak ada duit memang tak gi daftar punya) dan makan dalam tempoh yang singkat. Baki terakhir duit yang aku ada aku gunakan untuk membeli mee segera yang paling murah dalam kuanti yang banyak supaya aku dapat terus hidup di kolej lima itu.

Jangkaan ku, duit pinjaman akan dapat awal ternyata meleset. Mee segera yang aku tempah hampir habis. Dan selepas itu, aku akan mengikat perut dan pergi ke kuliah seperti biasa.

Tapi, rezeki Allah memang tidak diduga. Ada juga orang-orang baik atas muka bumi ini. Di saat itulah, roomate aku menawarkan satu tempat di 'club' diaorang. club ini bukan club underground, tetapi club makan nasik secara topup. Aku cakap aku tak ada duit untuk bayar bagi bulan-bulan akan datang. Diaorang cakap tak apa dengan satu syarat, aku boleh makan dengan club ini tetapi aku kena memasak nasi (menggunakan periuk nasik elektrik) dan membeli lauk di cafe. Dengan syarat yang amat remeh itu, aku terus bersetuju. Sebelum aku join, club nie memang 4 orang, tapi sorang kuor di saat aku dalam kesusahan. jadi sebab tu lah diaorang ajak aku. 3 orang tu terdiri dari Atan, asri (roomate aku) dan fushairi (seme nama sebenar).

Atanlah sifu dihari pertama aku bertugas. Ajar aku masak guna periuk nasi elektrik dan temani aku gi cafe beli lauk.

*** 2 minggu lepas seorang kawan hantar mesej mengatakan dia hampir memperolehi no tepon Atan, tapi akhirnya tak dapat sebab org yang dijangkakan boleh beri nombor tu telah kehilangan nombor si Atan

Jadi Atan ialah orang nombor 2 yang aku nak jumpa selepas Pakcik Ramli dalam contact kawan-kawan lama.

*************
Ghafar pun sama seperti Atan. Pelajar tahun akhir yang baik hati. Pun sama dalam bidang pertanian. Beliau orang yang amat kuat berjihad dalam dakwah. Beliau selalu keluar tabligh. Beliaulah yang selalu mengajak aku keluar tabligh. Dan akhirnya aku pun turut sama berjemaah tabligh. Aku tak memusuhi beliau.
Betapa pada hari ini, aku memuji-muji akan Encik Ghafar ini kerana ketablighan beliau. Jika tiada orang seperti beliau, pasti tiada aktiviti ingat memperingati dalam agama.

Satu cerita menarik tentang Ghafar ialah beliau mengajak aku pergi ke perhimpunan Tabligh yang diadakan di Kubang Bujuk Kuala Terengganu. Aku bersetuju sebab memang dah negeri aku. Tapi ada niat dalam hati aku nak lari balik kampung. Aku beritahu Ghafar aku nak balik kampung lepas tu aku datang lah balik ke perhimpunan tersebut. Mungkin beliau boleh baca hati aku. Beliau cakap biar dia ajer yang hantarkan aku balik kampung, dan selepas itu bolehlah datang balik dengan dia naik moto kapcai. Dan itulah yang berlaku sebenarnya.

Tak tau lah di mana Ghafar sekarang?

************

Akan pulak aku jumpa masa kat TNB. Dia nie pernah jadi ketua komunis dalam cerita "Di Mana Bumi Di Pijak". Citer selalu lah keluar ketika nak sambut ulangtahun kemerdekaan. Kiranya beliau nie cam pelakon popular jugak lah jugak lah. Beliau nie ada misteri sikit. Selalu jugak hilang waktu ofis. Dan beliau adalah satu batch dengan Encik Ramli (Baca posting yang lepas).

Pada pandangan aku, Akan Osman nie rupanya orang yang hebat jugak ilmu programmingnya. Cuma usia membuatkan beliau udah hilang semangat. Aku melihat beliau hanya membilang hari menunggu saat-saat pemencenan.

Walaupun begitu, aku sempat jugak mengikut Akan Osman nie. Beliau suka memancing, sebagai orang bujang aku tak de bende nak buat, so satu hari beliau mempelawa aku pergi memancing kat stesyen TNB Kapar Klang. Aku pun pucuk dicita ulam mendatang. terus setuju tanpa apa-apa bantahan. Tetapi malangnya beliau tak mau masuk ke seksyen 19 Shah Alam di mana aku tinggal. Oleh kerana aku nak pergi jugak, aku suruh kawan aku hantar aku ke tepi Lebuhraya persekutuan dan menunggu encik Akan di tepi highway tersebut. Bahyer punya keje. Aku menunggu lebih kurang 1 jam setengah kat situ. Bayangkanlah perasaan aku waktu menunggu itu. Sikit punya marah dan poyo.

Pernah satu hari aku cuba cari Encik Akan di internet. Keyword yang aku guna ialah Akan Osman. Punyalah susah nak sort dan banyak giler. Tak percaya cubalah!



1 comment:

  1. Encik akan sudah meninggal pada tahun 2017. Alfatihah untuk beliau.Semoga aman disana.

    ReplyDelete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...