Wednesday, January 14, 2009

Surat Untuk Tuan Mydin

Tuan Mydin yang kaya raya,

Pagi tadi saya cuba masuk ke premis tuan. Malangnya, saya telah diarahkan oleh Mak Guard yang ada di situ supaya menanggalkan jaket korporat yang saya pakai. Daripada menanggalkan jaket kesayangan saya ini, saya rela membeli keperluan saya ditempat lain. Jadi hari ini, Mydin telah hilang sorang pelanggan yang tidak setia.

Memang saya tak mahu menanggalkan jaket saya kerana peraturan itu amatlah ortodok. Apakah rasionalnya disebalik peraturan ini? Adakah semua orang yang memakai jaket masuk ke Mydin semata-mata untuk mencuri? Kalau mencuri pun, berapa banyak yang dia boleh curi dan berapakah kerugian yang akan dialami oleh pihak tuan? Anggaplah aje itu sedekah amal jariah tuan. Lagi pun, apa gunanya Pak Guard2 yang sentiasa memeriksa resit orang yang membeli belah di Mydin itu? Tidak kah kerja mereka untuk menangkap orang mencuri? Ini satu lagi peraturan yang tak masuk akal sebab pemeriksaan yang sambil lewa tetapi bolehlah menakutkan orang yang betul-betul mencuri.

Adakah wajah saya terlalu jahat sehinggakan perlu menanggalkan jaket saya? Kecil hati saya dibuatnya. Sedangkan jika tuan benarkan saya masuk, pasti tuan akan memperolehi banyak keuntungan hari ini kerana dalam jaket saya ada RM2000 yang akan saya gunakan untuk membeli belah di situ. Tapi takdir sudah tertulis, tiada rejeki tuan dari pihak saya. Nak buat macam mana?

Mungkin kalau saya memakai kot, saya akan dibenarkan masuk! Ah double standard jugak guard-guard kat situ.

Akhir kata, tuan pikirlah balik peraturan yang tak masuk akal ini. Ianya sangat ketinggalan zaman, amat jahiliyah dan tidak terkini. Cubalah cari premis-premis yang masih ada peraturan begini, kalau ada pun mungkin di Mydin ajer.


Sekian Terimakasih

Yang Rasa Terhina
SAYA

3 comments:

  1. memang la.. benci tol g mydin.. bukan takat mydin je.. hock keeeee seng pun sama..

    ReplyDelete
  2. btol2..sy hr tu pn kna tnggl jaket..cm pe je rs...tp nk wat cmne...dlm jket sy xde rm2000..jd duk gak la kt mydin tu..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf ye anonymous! X de niat nak banggda diri pun, sekadar cerita je

      Delete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...