Friday, January 09, 2009

Kerpok Gotel

Tetiba rasa nak tulis tentang keropok. Keropok semacam tak boleh dipisahkan dari mulut orang teganu. Jikalau tiba-tiba kecur dimulut nak makan keropok, masa tu jugak nak kena cari. Kalau tak makan maknanya nak cari nahas. Itulah hubungan orang teganu dengan keropok. Atau lebih senang dipanggil kerpok.

Keropok basically made by the combination of fresh fish meat and the sagoo (if i'm not mistaken). Kemudian ditambah pulak dengan perasa mengikut jenis-jenis keropok (owner kilang kropok punya secret resepi). Sebab tu lah keropok ikan jenis sama tapi rasa lain-lain. Ada dua jenis resepi keropok sebenarnya, satu dari jenis banyak ikan dan kurang sagu. Dan satu kagi dari jenis banyak sagu dan kurang ikan.

Tapi yang aku terfikir tadi ialah perbezaan citarasa keropok generasi dulu dengan generasi sekarang tentang keropok. Generasi dulu lebih mementingkan kandungan ikan dalam keropok. Kropok yang mengandungi banyak ikan dikatakan lebih sedap berbanding dengan keropok yang kurang ikan. Keropok jenis ini selalunya kelihatan hitam bila digoreng.

Tetapi generasi sekarang lebih suka keropok yang banyak sagu dan kurang ikan. Keropok jenis nie selalunya sangat rangup ketika memula diangkat dari kuali selepas goreng. Kalau makan masa panas-panas tu, 3, 4 ringit memang tak cukup lah. Rasanya sangat sedap dan seakan-akan makan mister potato. Begitulah sedapnya keropok tersebut.

Tetapi saat celaka akan tiba bila kerpok tersebut sudah menjadi sejuk. Anjalnya lebih kurang dengan tiub basikal. Kata orang teganu " sakit keng lah gonyel keropok jenis nie".

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...