Tuesday, January 06, 2009

Jangan main judi Part III

Petang itu aku diseret oleh ayahku ke pangkal pokok Durian Belanda. Tangan ku di ikat disitu. Aku digodam berkali-kali dengan tali timba. Kemudian ayah ku berlalu. Aku diam sebentar memikirkan nasib diri. Tapi ketenangan itu tidak lama. Ayah ku datang kembali, kali ini dengan hukuman yang aku akan ingat sampai bila-bila. Sebuah sarang kerengga dilemparkan ke sisi ku. Perlahan-lahan kerengga mula menjamah tubuh. Dan terjerit dan terlolonglah aku disitu. Menahan pedih dan gatal digigit kerengga. Menggelepur dan menggelepar menjerit mintak tolong. Adik dan abang hanya melihat aku dihukum sebegitu.

Kata ayah ku. Bukan kerana nilai RM5 aku dihukum sebegitu. Tapi, sikap dan kelakuan ku yang perlu di cantas dan dihapuskan dari hati. Sikap mencuri untuk berjudi mestilah dihapuskan. Kerana itulah aku dihukum.

Terimakasih ayah kerana mengajarku menjadi manusia.

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...