Saturday, May 23, 2009

Jemput Masuk Fluxbox!

Diantara banyak-banyak Windows Manager dalam Linux, aku paling suka Fluxbox. Aku suka Fluxbox sebab ia ringan dan rekabentuknya sama sekali berbeza dengan lain-lain Window Manager dalam Linux. Antara perbezaan yang ketara ialah ia tiada butang start untuk menu navigator. Untuk mendapatkan menu, user Fluxbox hanya perlu did a right click anywhere on screen the the menu will appears. Kaedah ini, pada aku dapat mempercepatkan proses mendapatkan menu dan sangat menarik. Menu ini pula boleh dicustomizedkan mengikut citarasa sendiri terutamanya dari sudut font, color and size. Tetapi malangnya, semua kelebihan dalam fluxbox tidak datang dengan hanya "click". Ia perlu dicustomizedkan dengan mengedit fail-fail text tertentu. Ini satu lagi bab yang menyebabkan aku suka Fluxbox, membuatkan kita rasa seperti hacker. :D. Pakar-pakar sukarela diperlukan untuk selesaikan masalah ini. Kalaulah boleh diubah kaedah configuration kepada butang click orientation, pasti peminat Fluxbox akan jadi lebih ramai.

Selepas hampir sehari setengah melombong Fluxbox FAQ dan documentation, akhirnya dapat jugak aku customized Fluzbox mengikut citarasa dan keperluan aku sendiri. Tengoklah screenshoot disebelah diambil dengan menggunakan Gnome Screenshot Tools. Fluzbox tidak seperti lain-lain Window Manager yang sudah dipackagekan dengan software tertentu, semua mesti diadutn mengikut kegunaan sendiri. Mungkin sebab inilah ia menjadi "ringan". So, benda pertama aku tambah ialah software conky. Software conky berfungsi memaparkan beberapa maklumat mengikut pilihan ke desktop secara real time. Antaranya ialah maklumat host, CPU, usage time, dan banyak lagi lah. Ia akan sentiasa di update mengikut interval masa yang ditetapkan. Aku masukkan conky sebab yang utama bukan kerana maklumat yang di paparkan, tetapi seoalah-olah ia menjadi decorated kepada wallpaper itu sendiri membuatkan desktop walpaper itu hidup. kalau kat screenshoot, conky ialah text yang ada tulisan merah dan kuning. Kemudian, aku perlukan juga maklumat yang sangat penting iaitu status battery, walaupun conky pun ada menyediakan status battery, but not too informative. Sebab tu aku kena install slit application seperti yang ditunjukkan oleh icon-icon disebelah kanan bawah. So kat situ boleh lah tengok status Battery. Selain dari itu, aku letak jugak lah maklumat berkaitan penggunaan ram , hard disk, CPU. Jadi senang lah nak monitor laptop aku nih.

**bersambung

2 comments:

  1. wow.. fluxbox

    masih menggunakan gnome sebab entah la.. suka kot..
    nanti kalau rajin tukar la ke fluxbox.. boleh setting sendiri :D

    ReplyDelete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...