Wednesday, May 06, 2009

Jelajah Lapisan Kedua - II

Aku diberitahu Melaka adalah pusat pengembangan Islam di Asia Tenggara. Tetapi Masjid yang tertua di Melaka iaitu Masjid Tanjung Kling atau Masjid Hang Tuah hanya dibina 200 tahun selepas penaklukan Portugis ke atas Melaka. Benarkah Melaka pernah jadi pusat pengembangan Islam?  Kalau benar mengapakah masjid hanya dibina selepas 200 tahun selepas era kegemilangannya?

Aku pernah sampai dan bersembhyang di masjid ini. Memang masjid ini kelihatan amat exotic, klasik dan tua. Tetapi bila aku pergi ke Bandar Hilir, aku tengok Gereja Belanda masih seperti baru, sedangkan tak silap aku ia lebih tua dari Masjid Hang Tuah. Apa sudah jadi sebenarnya?

 

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...