Thursday, July 30, 2009

Pemasangan Baru Ubuntu 9.04

Entah apa punya mimpi, tiba-tiba aku backup semua fail dalam folder My Documents dan install Ubuntu 9.04. Kali ini aku memilih untuk menggunakan version i386 tidak lagi version amd64.

Ssetelah semua selesai, nampak macam berjalan lancar. Kotak ini sudah segera kenal huawei modem dan terus melakukan konfigurasi. Masalah yang sebelum ini terpaksa menggunakan wvdial selesai dengan jayanya.

Aku pun terus mencuba untuk memasang java. Pun berjaya dengan cemerlang apabila aku dengan mudah boleh memasuki laman web irakyat.com.my tanpa ingatan tentang JRE.

Seterusnya aku, mula menginstall VirtualBox supaya Windows XP boleh dipasang untuk kes-kes khas seperti office 2007 conversion.

Seterusnya install flbsed untuk PDF editing, Wallpaper-tray, update plug in untuk mp3, mp4 and other video format as well as the gstreamer.

Masukkan Netbeans 6.5 using new repository suggest by the ubuntu forum user.

Tak tau lah berapa lama pulak this box will last longer?

2 comments:

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...