Thursday, April 02, 2009

Menyelami Lirik Anak-anak Kita

Anak-anak kitakah yang berlari telanjang di bawah mentari sumbing sambil bernyanyi lagu ketakutan hari-hari ini. Anak-anak kitakah yang memikul beban kesilapan kita hingga dia tak kenal budaya canggung bangsa sendiri. Selamatkan anak kita dari padang jerangkap samar, order baru politikus usang. Anak-anak kitakah yang bermain di hutan belukar dengan senapang kayu ubi cambah tak kenal bahaya. Anak-anak kitakah yang tak tahu nak pulang bila petang kerana terlalu sibuk main lastik dan berpistolan, pistol-pistolan. Jaga-jaga anak kita jangan sampai jadi hamba, jaga-jaga anak kita, kita ini orang merdeka. Panggilah mereja pulang, ayah nak ajar tentang kurang ajar jadi mereka takkan sendiri lagi. Panggilah mereka pulang ayah nak ajar tentang kurang ajar jadi mereka takkan dimomok lagi.

Fikir! Selamatkah kita di tangan tukang karut itu? Fikir! Selamatkah kita di tangan dalang wayang itu? Fikir! Selamatkah kita di tangan ahli korporat itu? Fikir! Selamatkah kita di tangan doktor jiwa itu? Fikir! Selamatkah kita di tangan pakar kitab itu? Fikir! Selamatkah ditangan tuhan-tuhan itu?


2 comments:

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...