Sunday, April 19, 2009

OO Programming

menyusun lego adalah lebih hebat dari OOP kerana lego bermula dengan tiada bentuk apa-apa melainkan kotak yang berbintik, berbanding dengan OOP yang telah mempunyai bentuk tertentu seperti bentuk frame, butang dan sebagainya.

Menyusun lego tidak memerlukan apa-apa syarat, asalkan jadi sudah!! tetapi OOP mempunyai banyak syarat yang dikenali sebagai OOP principal.

Kalau aku diberi pilihan, walaupun lego lebih senang untuk disusun, aku memilih menyusun objek dengan syarat-syarat ketat dalam OOP.

6 comments:

  1. lego menggunakan bottom up. betul atau tidak? :D

    ReplyDelete
  2. Oh! bergantung kepada apa rekabentuk dalam kepala. Kalau dah ada bentuk mungkin top down, kalau belum ada bentuk, mungkin bottom up!! Ikut je la, nak jadi apa! Kemudian, barulah idea bercambah! barulah tukar method kepada top-down. rasanya gitulah :)

    ReplyDelete
  3. tapi kelemahan lego utama adalah,
    kadang2 hasil terlalu menarik daripada plan asal ataupun langsung tak ikut idea dalam kepala kerana kurang kemampuan :D
    tetapi oop kebarangkalian kurang itu rendah kerana sudah di rancang pada awalnya. oleh itu sepatutnya kemampuan tersebut telah diukur sejak daripada plan, bukannya implementation


    duh, untuk pita nanti mahu bentang yang paling simple, sekadar melepasi takat minima projek, tapi hasil akhir belum tentu hanya takat itu :)
    pendapat?

    ReplyDelete
  4. pendapat: kenapa kita selalu berfikiran "dekat"? elok kalau letak sasaran yang tinggi supaya ada usaha dibuat ke arah itu. Kalau tidak tercapai pun, at least ia masih lagi di dalam sasaran!

    ReplyDelete
  5. sasaran tu ada. tetapi disimpan dahulu, dan diperkata hanya yang sederhana kepada orang. menjadi nanti baru dikeluarkan.

    ReplyDelete
  6. erm! itulah yang orang kata tidak berjiwa besar. Kenapa mesti ditunjukkan kemudian? Jangan marah!

    ReplyDelete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...