Sunday, June 28, 2009

Sebuah Meja VIP di Sebuah Warung

Ada sebuah warung yang dibuka ditepi kedai nasik kerabu yang popular di daerah ku ini. Aku percaya pemilik warung ini orang yang cukup berani dan mempunyai tahap keimanan yang tinggi. Ketika orang berpusu-pusu mengerumuni kedai nasik kerabu, dia masih jugak sibuk dengan pelanggan di warung beliau walau tidak seramai di nasik kerabu, tetapi ada rezeki masih kepunyaan beliau.

Aku selalu singgah di situ menghabiskan 2 biji roti canai kosong "banjir" dan segelas teh tarik kerana aku tidak suka makan nasik kerabu.

Ada sebuah meja di kedai itu yang menarik minat aku. Setiap kali aku datang, meja itu dihuni oleh orang yang bersih mukanya, luas dahinya, bercakap dalam nada yang tidak tinggi dan tidak rendah dan kekadang ada maksud tersirat di dalam baris perkataan yang diluahkan. Selalunya tentang "perjuangan yang belum tamat" kekadang tentang kemanusian yang semakin hilang.

Ada yang berkopiah, berkain pelekat, berserban dan ada yang kemas berpakaian pejabat. Dan ada yang kelihatan rakyat biasa-biasa sahaja.

Dari sudut aku duduk, aku merasakan kehebatan makan di meja itu. Hanya sebuah meja kayu yang hanya ada hamparan warna kuning untuk menutup kerutu di atasnya mungkin tapi di kelilingi oleh orang yang aku rasakan ada kehebatan tersendiri.

Aku selalu bertanya,Apa yang menarik sangat di meja itu?


No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...